2014. április 19., szombat

Egy kis húsvéti egyveleg

     Mi már jóval húsvét előtt nekiálltunk tojást festeni, mert a gyerekek a húsvétot a nagyszülőkkel töltik, de így sem akartam, hogy kimaradjon ez a közös készülődés. A Hagyományok Házában a hozzáértő szakértők pedig még bátorítottak arra, hogy kipróbáljuk a méhviaszos írókázást. Először nekem is voltak kétségeim afelől, hogy ez a technika alkalmas-e kisgyerekkel való kézműveskedésre /forró viasz, forró edény, mind veszélyforrás/, de megfelelő odafigyeléssel nagyon nagy élmény a gyerekek számára. /4,5 és 7 évesek a gyerekeim, kisebb korban, főleg amíg nem fogad szót valaki, nehezebb a kommunikáció nem ajánlanám/
     A tojásfestést a tojások kifújásával kezdtük, ami jó móka volt a kislányomnak és kisfiamnak is egyaránt, és nem is tűnt nehéznek, annak ellenére, hogy gyerekkori emlékeimben az élt, hogy piros fejjel küzködtünk, hogy végre kifolyjon a teljes belső tartalom. /valószínűleg kicsik voltak a lyukak/
Most viszont a jó kis bőrvarrótűimmel egész könnyen tudtam 2-3 mmes lyukat fúrni, és a gyerekek ügyesen végrehajtották a szükséges előkészítő műveletet.
     Összeeszkábáltam két írókát. Mivel nem találtam sehol a környéken, a hobby boltban vettem alumínium lemezt, és ebből hajtottam tölcsérkét. Azután kisfiam által összegyűjtött vékonyabb botokat behasítottam, és ide illesztettem a tölcsért, amit egy dróttal rögzítettem. Nem volt egyáltalán tökéletes, de a tojásfestés így is élmény maradt. Szerintem az a fontos, hogy a gyerekek megismerkedtek a technikával, és mivel az írókának a használata ügyes kezeket igényel, a finommozgást is fejeszti, amellett, hogy jó móka.
Aki viszont tökéleteset szertne, annak itt van egy remek blog: http://netfolk.blog.hu/2014/04/05/iroka_kande_gica_kesice_keszitese

  Nagyon sok mindre kell odafigyelni.
- forró legyen a viasz /ha tűzhelyen melegítjük időnként rohangálni kell az asztal és a tűzhely között, de ezt találtam a legbiztonságosabbnak/
- elég sokáig legyen benne az íróka /a kislányom a Néprajzi múzeumban azt tanulta, hogy legalább 15-20ig el kell számolni, azután lehet csak kivenni/ Ha hidegebb a viasz, akkor aláfolyik a festék.

Ezután jöhet a festék, mi bolti festéket használtunk, de lehet természetes festőleveket is használni.
http://www.femina.hu/husvet/kepgaleria/termeszetes_tojasfestes

Emellett készült még tojástartó wcpapír gurigából, és nyuszi és baba kindertojás tojásából.


























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése