2012. július 8., vasárnap

Kreatív szülinap

Gyerkőcünk szülinapját nemcsak egy születésnapi parti teheti érdekessé, hanem az előkészületek is, amibe bevonhatjuk őt. A születésnapi tortát csinálhatjuk vele együtt, és máris izgalmasabbá válik a sütés-főzés. Jobban telik az idő, és jó móka is, bár esetleges felfordulással számolnunk kell. Én mindenféle konyhai dologba igyekeztem gyermekeimet minél hamarabb bevonni, pl.ilyen feladatokat kaptak: a liszt átszitálása, az alapanyagok összekeverése, szilvásgombóc készítésnél a szilva v. szilvalekvár becsomagolása, kisfiamat pedig leginkább a gépek kezelése, pl. a daráló v. keverő gombjának megnyomása izgatta /persze felügyelet mellett!/ Kislányom, aki öt és fél éves már múltkor egy egész adagnyi krumplit vágott fel lelkesen.

A torta alapjának én mindig egyszerűbb muffinszerű receptet választok, amit gyorsan össze lehet keverni. A tortát csokimázzal vontam be és erre jött a díszítés. Mi marcipán masszából gyúrtunk formákat. Ami azért jó, mert olyan mint a gyurmázás, ami fejleszti a kézügyességet és a kezet is, és ezek a mozgásfajták azért is fontosak, mert ezek a mozgások előfeltételei az írástanulásnak!  Én fehér marcipánt vettem, hosszas filózás után, mert a színezést is magam csinálhattam ételfesték porral, ami szintén érdekesség a gyerekek számára, és így olcsóbb is. /Az Ázsia boltban, a Vásárcsarnok mellett lehet mindenféle színű marcipánt is kapni, és ételfesték port is. Én a neten, aukciós oldalakon vettem, mert ott lehet olcsóbban is kapni kisebb mennyiséget/

A marcipánt szinezése:
1. egy csepp tiszta gyógyszertári alkohollal összekeverünk egy késhegynyi port
2. belegyúrjuk a marcipánt /ha túl vizes, akkor porcukrot adunk hozzá

A marcipánt egyébként porcukrozott felületen érdemes gyúrni, és ha túl puha, akkor be kell rakni egy rövid időre a hűtőbe.

A színek keveredéséről is tanulhatunk. A porokat is kevehertjük, de bízhatjuk a munkát a gyerekre is, úgy, hogy ő pl. egy kék és sárga golyót gyúr össze, így megtapasztalhatja,hogy abból zöld lesz.

A kisfiam a betűket szereti, /észrevettem, hogy ő formákat nem nagyon szeret rajzolni/, ezért megkértem, hogy csináljon betűt. /érdemes megfigyelni mi a gyermekünk érdeklődési köre, mert pl. egy kis trükkel azok a fiúk is rávehetők kézműveskedére, akik egyébként nem szeretnek rajzolni, festeni/
Legegyszerűbb golyókat, kukacokat gyúrni, és azokat összerakni, de a kislányom pl. már lovat, és autócsaládot is készített önállóan.

Ami kimaradt, és szerettem volna, csak időm és energiám nem volt rá, hogy keverhettünk volna cukormázat is, több színűt és, akkor szívószállal és fogpiszkálóval is születhetett volna egy két festmény is a tortánkra.



Fontos, hogyha gyermekünk kreativitását akarjuk fejleszteni /aminek fontosságáról a következő bejegyzésemben írok majd/, akkor ne törekedjünk az általunk tökéletesnek tartott végeredmény elérésére, és ne nyúljunk bele a gyermek művébe, csak ha kéri. Dicsérjük meg a kész alkotást, így kap kedvet a későbbiekben is a kézműveskedéshez a kicsi./ A gyermekek alapvetően kreatívak, és fontos, hogy ösztönözzük őket új, szokatlan megoldásokra is!