2017. február 21., kedd

Rózsa Erika egy modern hímző- nagyanyáink öröksége a mai női kezekben is továbbél


Mikor kezdtél hímzéssel foglalkozni, és miért?  

2010-ben harmadik gyermekem születése után vált bizonyossá, olyan munkát vállalok amit otthon is végezhetek, a családdal összeegyeztethető, a gyerekeim teljes értékű anyukája lehetek. Ezért kerestem szakmai képzést és Békéscsabán találtam meg a szakiskolában mestereimet és a szakmát amelynek nagyon hamar elkötelezettjévé váltam. Érdekes módon előbb nem a hímzés hanem a fafaragás volt a kitűzött cél. A fa számomra régi szerelem, mégis úgy alakult, hogy a népi textilművészet kiválasztott engem, így a hímzés lett  mesterségem. 





















Mi az ami a mesterség "szerelmesévé" tett?

Hamar megtaláltam a népművészetben elődeink által ránk hagyott örökséget, azt a csodálatos díszítő kincset - motívumokat, ornamentikát, amely nem merülhet feledésbe, újra kell gondolnunk, élhetővé mai korba illesztve élővé kell tenni. 

















Mik azok a tárgyak, amiket szívesen alkotsz?

Olyan tárgyakat készítek elsősorban, amelyek a mindennapokban jól használhatóak./ táskák és kiegészítőik, lakás textilek és textiljátékok /, 
Tárgyaim minden készítési fázisát én végzem el, az összeállítását és  megvarrását is. Fontos számomra az is, hogy nem csak a hímzés részét készítem, de én tervezem a mintáimat is  tiszteletben tartva a tájegységi sajátosságokat.

















Gyermekes anyukaként ez mennyire fér bele az idejébe, hogyan oldja meg a munkát, és a hétköznapokat?

Ez a része igényli a legtöbb logisztikát, de szerencsére a családom támogat ebben így lehetséges, hogy a nappalinkban kialakíthattam egy kis anyai sarkot. Párhuzamosan családi teendőimmel amikor csak lehet átlényegülök és alkotok. Ez most már olyan napi rutin, hogy csak ritkán okoz gondot. Nagy lehetőség számomra az is, hogy a Népi Iparművészeti múzeum Nyitott műhelyében helyet kaptam, sok mai népi iparművész és népművész között ahol folyamatos információ cserével, inspirációval gazdagodva dolgozhatok.






















Mi az, amit megtanulhat tőled valaki, hiszen sok 
táskavarrós tanfolyam van?

Tanfolyamainkon, foglalkozásainkon, arra törekszem, hogy az általam képviselt egyediséget vihesse mindenki magával, kész tárgyakkal, sikerélménnyel gazdagodva.  Mint ahogy alkotásaimban is törekszem egy saját stílus megvalósítására erre ösztönzöm  a hozzám fordulókat is, bátorítva őket, tudásommal támogatni akarom az érdeklődőket. A nép motívumok megjelenítése a hímzés technikáinak megtanulása jó hangulatú derűs együttléteken történik.

















Mi a kedvenc tájegységed, hímzésmotívumod, ha van ilyen?

Kedvenc tájegységem nincs, hiszen nehéz lenne elköteleződnöm egy ilyen csodálatos mintavilágban. Mégis van azonban kedvencem ez viszont a technikát illeti. Elsősorban a szabad rajzú hímzések ihletnek meg.

Milyen szervezet, egyesület tagja vagy?

Két  népművészeti egyesület tagja is vagyok, ami megtiszteltetés számomra mert a befogadás egyfajta elismertséget is jelent, a közösségi munka pedig folyamatos tanulást és továbbképzést.
Első egyesületem a Békéscsabai Népművészeti Egyesület, itt tanultam és váltam elkötelezett alkotóvá, majd oktatóvá. 
Másodikként az Iharos Népművészeti egyesület fogadott tagjává, és 2016-ban már a Mesterségek Ünnepén is velük ünnepelhettem a Budai Várban.

Mi áll hozzád közelebb: modern, vagy hagyományos?

Hozzám a modern stílus áll közelebb, mivel én is ahhoz a generációhoz tartozom akik nem születtek bele a népművészetbe, ezért más új meglátással közelítem az egészet így hozva létre valami újat alázattal a régi iránt.


























Mik a távolabbi terveid, álmaid?

Szeretnék a szakmámban kiteljesedni, tudásommal hozzájárulni ahhoz hogy hidat képezhessük a  generációk között "visszataníthassuk" gyermekeinket, és az érdeklődő nyitott felnőtteket akiknek felgyorsult világunkban újra megmutathatjuk azokat az értékeket amiket nem szabad veszni hagynunk.  A kedvvel és értelmesen kézzel végzett munka, alkotás, felfedezés, rácsodálkozás öröme. A megállás és észrevételezés a meglátás pillanatai. A fejlődés útja előttünk van én már ezen haladok, szeretném másoknak is megmutatni, invitálni őket ebbe az irányba.

Hol érhetünk el?

Munkáim a https://www.facebook.com/erikez.kezmuves/ oldalon láthatók. Személyesen pedig 2017.március 3-4-én (péntek, szmbat) várok mindenkit a Nyitott Műhelyben (1011 Budapest Fő utca 6.), ahol fedeles táskavarrást, a pontos összeállításának trükkjeit és szentistváni vizitke minta hímzését tanulhatják meg a foglalkozásra jelentkezők. További részletek itt:
http://www.hagyomanyokhaza.hu/page/12702/
http://www.hagyomanyokhaza.hu/page/12702/



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése