2013. augusztus 10., szombat

Játékos fejlesztő feladatok iskolakezdésre

Mikor elkezdtük az augusztus hónapot, már az jutott eszembe, hogy mindjárt szeptember lesz, és mindjárt itt az iskola, és az én kis érzékeny lányomnak sem lesz könnyű az iskolakezdés. Szerencsére mi kaptunk az iskolai fejlesztőpedagógusunktól játékos fejlesztő ötleteket, azzal az utasítással, hogy ezeket rendszeresen gyakoroltassuk a gyermekünkkel. Ez egy elég hosszú, elsőre ijesztő lista, azonban nem kell megijedni, mert vannak olyan játékok, amiket többnyire mindenki játszik valamilyen formában csemetéjével. Íme itt van a mi listánkból néhány játékötlet, amit kiegészítettem. /akit komolyabban érdekelnek ezek a pedagógiai módszerek, vagy csak elakadt abban, hogy mit játsszon otthon gyermekeivel, annak ajánlom, a Tempus módszertani ötletgyűjteményét /most akadtam rá/  http://www.tpf.hu/pages/idea/index.php?page_id=375 vagy ezt https://sites.google.com/site/vzsuzsa/kiemelt-fejlesztesi-terueletek/a-tanulas-tan/oetletek-fejleszto-anyagok

Nemrég találtam egy nagyon jó ujjgyakorlatot, ha a gyermekünk nem annyira érdeklődik a rajzolás, kézműveskedés iránt, akkor így is fejleszthetjük: http://gyereketeto.hu/tanulas/ujjgyakorlatok-a-szep-irasert és Ujj-twister! http://gyereketeto.hu/jatekok/ujj-twister

1. Hallási figyelem

a .   Repül vagy nem repül: Mesélj el egy történetet vagy mesét, ami állatokról szól. Ha gyermeked olyan állat nevét hallja, ami repül, akkor lengesse meg a karját, utánozva a madarak mozgását. De ha más állat nevét hallja, tilos megmozdulni.

 b.   Hang a térben: Gyermeked álljon a szoba közepén csukott szemmel. Vegyetek a kezetekbe egy hangszert és járkáljatok vele fel-alá a szobában, miközben megszólaltatjátok. Hirtelen álljatok meg, gyerekednek pedig arra a pontra kell mutatni, amerre Titeket gondol.

c.   Kopogjatok különböző felületeken (fa, fém, üveg), a gyerekeknek pedig meg kell mondaniuk, min kopogtatok éppen.

d.  Lopakodás (többen jó játszani): Alkossatok egy kört, gyermeked álljon középen bekötött szemmel. Valaki óvatosan lopakodjon felé, neki pedig arra kell mutatnia, amerről hallani véli a lépéseket. Ha eltalálta, helyet cserélnek, ha nem, marad a kör közepén.

2. Látási lényegkiemelés:

a.  Hová bújt?: Vegyetek elő különböző képeskönyveket, majd kérjétek meg gyermeketeket, keressen meg egy adott szereplőt. Minden nap újabb képet nézzetek meg. Ha könnyen megy, nehezíthettek, és zsúfolt színes képen keressetek ki egy bizonyos tárgyat. Erre nagyon jó még az a könyv, amit  korábban már említettem: Hol van Walley?

3.Látási figyelem: segíti a hasonló betűk megkülönböztetését (pl.: p-b-d).

a.Valamilyen építőjátékból építsetek tornyot, hidat, stb. Gyermeked utánozza le. Használjon ő is ugyanolyan színű kockákat, ugyanazokat az elemeket. Én továbbfejlesztettem ezt a feladatot, kislányommal már ki is próbáltuk, nem építőkockákból kellett tornyot építeni, hanem az általam kiválasztott 10 játékból /pl. kisautó, plüssmaci, baba, könyv, labda.

b. Válasszatok ki a szobában egy teret (pl. egy könyvespolcot, vagy a szoba egyik sarkát), közösen nézzétek meg, mi van pontosan ott, aztán Gyermeked menjen ki a szobából, Te addig változtass meg valamit (pl. kifordítasz egy könyvet, kihúzol egy széket, kicserélsz két dísztárgyat… stb), neki ki kell találnia, mi változott meg.

c..Mi változott: Tegyetek 5-6 tárgyat/játékot/ az asztalra. Gyermeked alaposan figyelje meg, majd miután behunyta a szemét, változtassatok meg valamit. Ő mondja meg, mi változott.

e.  Eldugtuk, de mégis ott van: Vegyetek elő egy tárgyat, amit mutassatok is meg gyermekednek. (pl.: olló, építőkocka, fésű, stb.) Ezután menjen ki a szobából, Ti pedig olyan helyre rejtsétek el a kiszemelt tárgyat, hogy aki éppen odanéz, az észrevegye, de azért mégis rejtve maradjon. Eldugni, letakarni nem szabad. Hívd be gyermekedet. Cél, hogy minél hamarabb észrevegye a "szeme elé" dugott tárgyat. Ugye ismerős az eset,pl. Lányom: hol van a papucsom, nincs meg Én: ott van a hátad mögött. Talán ha sokat gyakoroljuk ezt a játékot, akkor figyelmesebbek is leszünk.

4. Látási emlékezet:
a. Kérd meg gyermeked, hogy jól nézzen szét a szobában, majd csukja be a szemét. Tegyél fel egyszerű kérdéseket: Milyen színű a fal? Hány ablak van a szobában? Milyen kép van a falon?, stb. Kiváló időtöltés várakozáskor, orvosnál, sorban álláskor, stb

5. Hallási emlékezet: 

a.   Tapsoljatok ritmust vagy mennyiséget, gyermeked pedig tapsolja utánatok. Kezdjétek kevés elemmel, majd fokozatosan növeljétek a darabszámot.


b.     Pottyan, puffan: Készítsetek elő olyan tárgyakat, melyek leejtve különböző hangokat adnak ki. Közösen ismerkedjetek meg velük. Ezt követően egy ajtó vagy pokróc mögött ejtsétek le valamelyiket, gyermeked pedig mondja meg, melyiket hallotta.

c.      Üljetek egymással szemben a földön. Gurítsatok labdát felváltva egymáshoz, akihez megérkezik a labda, az mond egy színt, majd visszapasszolja a másiknak. Aki megkapja a labdát, elmondja az előzőleg hallott színt, majd hozzátesz egy másikat. A játék addig folytatódik, amíg valaki nem téveszt. Lehet virág-, gyümölcs nevekkel, keresztnevekkel, nagyobbaknak város, ország nevekkel. /Mi ezzel a játékkal a hét neveit gyakoroltuk magyarul, és angolul is/

d.   Csak verbális instrukció alapján kell gyermekednek elvégezni valamilyen cselekvést. Pl.: „Menj kérlek a könyvespolchoz, hozz ide egy könyvet, tedd az asztalra, nyisd ki a 10. oldalon, azután gyere és ülj le!” Erről az jut eszembe amit gyerekkoromba sokat hallottam:hozd ide az izét az izéből. Jó gyakorlás felnőtteknek is.

e.   Számok előre: Gyermeked ismételje utánad az általad mondott számokat! 1-5, 6-9-3, 4-8-1-7, 3-2-7-6-5-1 Ennek gyakorlására itt egy nagyon okos internetes játék a Kíváncsi George majom, ehhez ugyan kell tudni angolul a számokat, de sok gyakorlás után hamar bele lehet jönni.

6. Szem-kéz koordináció, finommozgás: Ide tartozik mindenféle kézműves feladat. Nálunk az én régebbi ötleteim közül a gyöngyök ragasztása az amit minden korosztálynak szívesen ajánlanék.

a.  Fűzzetek kisebb és nagyobb gyöngyöket. Sort is alkothattok belőlük. Figyelhettek a színre, formára.

b.  Játsszatok gombfocit. Vegyetek elő különböző méretű gombokat, és jelöljetek ki kapukat is. Cél, hogy az ellenfél kapujába minél többször bepöcköljétek a saját gombjaitokat.

c.Célba dobás: Dobjatok célba különböző labdákat, babzsákokat. Lehet vízszintes, illetve függőleges is a célpont (pl: földön fekvő karikába dobás, vagy az általad tartott karikán átdobás). Gyermeked álljon jó messze a kijelölt céltól. Erre vadóc fiúknak a legjobb dolog amit dobálhatnak a wc papírguriga, amivel számtalan játék jászható. Az alábbi linken van néhány általunk tesztelt ötlet.


Szent István napi kézműves a Mesemúzeumban

Ismét várok mindenkit szeretettel 2013. augusztus 20-án a Mesemúzeumban /http://www.mesemuzeum.hu/, aki vidáman alkotásban szeretne részt venni gyermekeivel. Most marionett lovas Szent Istvánt, búzakalászfarkú madárkás dobozt lehet készíteni, és hogy a kisebbek se maradjanak ki a mókából, só-liszt gyurmázni is fogunk /búzaszemű királylányt is lehet gyúrni/